دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
 

بی شک یکی از ضروریات توسعه در هر عرصه ای، توسعه زیر ساختهای ارتباطی و شریانی و ایجاد امکان حمل و نقل و ترانزیت آسان افراد و کالاها به آن منطقه است. همچنین توجه به لزوم استقرار و اسکان در منطقه و تهیه زیرساختهای سکونتی و ایجاد شرایط زیست و سکونتگاه های مناسب برای فعالان اقتصادی در منطقه از دیگر ضروریاتی است که می بایست مورد توجه گیرد. به عبارت دیگر، ایجاد سکونتگاههای زیستی امن و راحت در کنار ایجاد محورهای ارتباطی زمینی (راه و راه آهن)، هوایی و دریایی و نیز احداث و تاسیس فرودگاهها و بنادر مورد نیاز در منطقه مکران، از ضروریات اولیه توسعه و ترقی این منطقه است. این منطقه در حال حاضر از زیر ساختهای چندان مناسبی در این حوزه (چه در بخش سکونتگاهی و چه در بخش زیرساخت های ارتباطی) برخوردار نیست و این در حالیست که وجود سواحل دریای عمان که امکان ارتباط منطقه و کشور را با آبهای آزاد و اقیانوس هند فراهم آورده و نیز استقرار مبدا ورودی کریدور شمال- جنوب به خاک ایران در این منطقه، شرایط منحضر به فردی را در جهت توسعه زیرساخت های زمینی و دریایی در منطقه فراهم آورده و از دیگر سو، استقرار شهرها و مراکز سکونتگاهی جدید و توسعه فعالیت های اقتصادی و صنعتی در منطقه، لزوم ایجاد یک فرودگاه بین المللی جدید با استانداردهای بین المللی را نیز، اجتناب ناپذیر می نماید و این همه، مشمول حیطه کارکردی و فعالیتی وزارت محترم راه و شهرسازیست. شایان ذکر است، معرفی و تشریح دقیق فعالیت های این بخش، در ترغیب سرمایه گذاران سایر بخش ها نیز تاثیر انکار ناپذیری خواهد داشت.

 بهسازی راه اصلی بندر عباس – کنارک

احداث شبکه ریلی چابهار، ایرانشهر، زاهدان، مشهد، سرخس

طرح توسعه بنادر شهید بهشتی

احداث بزرگراه ساحلی میناب – جاسک- چابهار – گواتر

توسعه فرودگاههای چابهارو تبدیل آن به فرودگاه هاب بار منطقه ای و ترانزیت مسافر و بار در مسیر اروپا – اقیانوسیه

توسعه فرودگاههای جاسک

شهر جدید تیس